Formål med undervisningen på Højdevangens Skole
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.
Elevernes placering i klasser
● Skolen tilstræber, at der dannes klasser med ligelig balanceret fordeling af eleverne i forhold til køn, kendte udfordringer, styrker og bopæl i skoledistriktet.
● Skolen tilstræber størst muligt samarbejde med de basisskoler, som afleverer børn til skolen, i forbindelse med elevernes placering i klasser.
● Ved inddragelse af basisskolernes kendskab til eleverne, deres faglighed, indbyrdes relationer og udfordringer, tilstræbes den bedst mulige klassedannelse.
● I klassedannelsen foregår efter de rammer der er aftalt i fire-skolesamarbejdet og prioriterer elevernes tryghed i forhold til overgangen fra basis- til udskolingsskole højt.
● Skolen orienterer og hører skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis elevtallet eller pædagogiske eller faglige forhold nødvendiggør nye klassedannelser. Der er udarbejdet særskilt princip for ny klassedannelse.
Holddannelse
● Skolen bruger holddannelse på tværs af klasser og eventuelt klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.
● Skolen tilstræber at bruge holddannelse til særlige talentforløb og særlige faglige udviklingsforløb for alle elever.
● Skolen tilstræber, at elevernes synspunkter inddrages i holddannelsen, og at grundlaget for holdplaceringen er tydeligt for den enkelte elev.
● Skolen evaluerer holddannelsen løbende.
Elevernes undervisningstimetal
● Undervisningstiden planlægges så vidt muligt efter Undervisningsministeriets vejledende timetal for de enkelte fag.
Skoledagens længde
● Elevernes skoledage planlægges så undervisningen er placeret i tidsrummet 8.00-15.15.
Skemalægning
● Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag.
● Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
● I skemalægningen sikres det at undervisningen, i så høj grad som muligt, foregår i faglokaler når det er relevant.
Undervisningsdifferentiering
● Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.
Tema- og projektforløb
● Obligatorisk kun på 9. årgang i skoleåret 2024/2025.
● Kan tilvælges af lærerteamet på 7. og 8. årgang.
Elevernes hjemmeaktiviteter
● Skolen tilstræber at elevernes hjemmearbejde tilpasses den enkelte elevs behov.
Motion og bevægelse
● Skolen sikrer, at motion og bevægelse inddrages i skoledagen hver dag. I henhold til lovgivningen på området.
● Skolen tilstræber, at motion og bevægelse i skoledagen er varieret og sjovt for eleverne.
Valgfag i udskolingen
● Eleverne på Højdevangens skole vælger et af de fire obligatoriske valgfag. De fire valgfag er: Håndværk og design. Musik, Madkundskab og Billedkunst. Eleverne præsenteres for fagene på skolen, og skal først efterfølgende tage stilling til hvilket valgfag de ønsker.
Supplerende undervisning og specialundervisning
● Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til at specialundervisning kan gives på skolen til de elever, der vurderes at have behov for det.
● Specialundervisningen varetages og koordineres af skolens ressourcecenter
● Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning eller specialundervisning, herunder dansk som andetsprog, ikke forøges i forhold til de øvrige elevers.
Undervisningsmidler
● Skolebestyrelsen godkender undervisningsmidler jf. Folkeskoleloven § 44 stk. 4.
● Ved undervisningsmidler forstår vi lærebogssystemer til de forskellige fag, software undervisningsprogrammer til skolens pc’er, film, materialer til Skolens Pædagogiske Udviklingscenter m.m.
● Skolens ledelse godkender på skolebestyrelsens vegne anskaffelser af nye undervisningsmidler til skolen.
● Såfremt skolens ledelse finder indholdet kontroversielt/diskriminerende, forelægges det skolebestyrelsen til vurdering og godkendelse i hvert enkelt tilfælde inden en evt. anskaffelse.
● Undervisningsmidlernes pædagogiske aspekter vurderes, inden indkøb, af lærerne i fagudvalgene i samarbejde med Pædagogisk Udviklingscenter.
Læseplaner
● Ifølge Folkeskoleloven § 44 stk. 8 skal skolebestyrelsen udarbejde forslag til kommunalbestyrelsen vedrørende læseplaner. Skolebestyrelsen henviser til Undervisningsministeriets vejledende læseplaner og beskrivelser af udviklingen frem mod trin- og slutmål for de enkelte fag.
Fordeling af timer
● Hermed menes fordelingen af antallet af undervisningstimer pr. fag, pr. klasse, pr. år, samt fordelingen af tid til andre opgaver.
● Det bør i videst mulige omfang tilstræbes at der i hele skoleforløbet gives mulighed for timer til holddeling.
● Skolen tildeles hvert år et budget, der er afhængigt af skolens elevtal. Denne økonomi omregnes til et timetal til fordeling mellem alle fag og alle klassetrin.
● Endelig fordeles et antal timer blandt lærerne til andre opgaver (individuel tid, tid til skole/hjem samarbejde, tid til teamsamarbejde, diverse akkorder, klasselærerfunktion, tid til efteruddannelse m.m.). Skolebestyrelsen giver skolens ledelse kompetence til at fordele timerne til andre opgaver.
● Udarbejdelsen af fagfordelingsplanen er ledelsens ansvar.
● Ledelsen fremlægger fagfordelingsplanen for skolebestyrelsen inden planen træder i kraft.