Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Undervisningen på HVS

Formål med undervisningen på Højdevangens Skole

Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.

 

Elevernes placering i klasser

● Skolen tilstræber, at der dannes klasser med ligelig balanceret fordeling af eleverne i forhold til køn, kendte udfordringer, styrker og bopæl i skoledistriktet.

● Skolen tilstræber størst muligt samarbejde med de basisskoler, som afleverer børn til skolen, i forbindelse med elevernes placering i klasser.

● Ved inddragelse af basisskolernes kendskab til eleverne, deres faglighed, indbyrdes relationer og udfordringer, tilstræbes den bedst mulige klassedannelse.

● I klassedannelsen foregår efter de rammer der er aftalt i fire-skolesamarbejdet og prioriterer elevernes tryghed i forhold til overgangen fra basis- til udskolingsskole højt.

● Skolen orienterer og hører skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis elevtallet eller pædagogiske eller faglige forhold nødvendiggør nye klassedannelser. Der er udarbejdet særskilt princip for ny klassedannelse.

 

Holddannelse

● Skolen bruger holddannelse på tværs af klasser og eventuelt klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.

● Skolen tilstræber at bruge holddannelse til særlige talentforløb og særlige faglige udviklingsforløb for alle elever.

● Skolen tilstræber, at elevernes synspunkter inddrages i holddannelsen, og at grundlaget for holdplaceringen er tydeligt for den enkelte elev.

● Skolen evaluerer holddannelsen løbende.

 

Elevernes undervisningstimetal

● Undervisningstiden planlægges så vidt muligt efter Undervisningsministeriets vejledende timetal for de enkelte fag.

 

Skoledagens længde

● Elevernes skoledage planlægges så undervisningen er placeret i tidsrummet 8.00-15.15.

 

Skemalægning

● Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag.

● Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.

● I skemalægningen sikres det at undervisningen, i så høj grad som muligt, foregår i faglokaler når det er relevant.

 

Undervisningsdifferentiering

● Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.

 

Tema- og projektforløb

● Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb i størst muligt omfang fastlægges i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse. På 8. og 9. årgang er projektopgaven obligatorisk og fastlagt i skolens årshjul.

● Skolen tilstræber at informere hjemmene i god tid om tema- og projektforløbenes formål, indhold og organisering og om eventuelle ændringer i elevernes mødetid.

● Skolen tilstræber, at der i organiseringen af tema- og projektforløb tages specielt hensyn til elever, der har det svært med opbruddet i skolens faste struktur.

 

Lektiehjælp og faglig fordybelse

● Skolen sikrer, at lektiehjælp og faglig fordybelse støtter eleverne bedst muligt i at realisere deres individuelle læringsmål.

● Skolen tilstræber, at lektiehjælp og faglig fordybelse understøtter elevernes faglige udvikling, sociale kompetencer, tiltro til egne evner og motivation for at gå i skole.

 

Elevernes hjemmeaktiviteter

● Skolen tilstræber at elevernes hjemmearbejde tilpasses den enkelte elevs behov.

 

Motion og bevægelse

● Skolen sikrer, at motion og bevægelse inddrages i undervisningen hver dag. I henhold til lovgivningen på området.

● Skolen tilstræber, at motion og bevægelse i undervisningen er varieret og sjovt for eleverne.

 

Valgfag i udskolingen

● Skolens linjer erstatter valgfag og det tilstræbes at linje-dagenes indhold planlægges således at det er alsidigt, inddrager elevers ønsker og tilgodeser, at eleverne udfordres både fagligt og kreativt.

 

Supplerende undervisning og specialundervisning

● Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til at specialundervisning kan gives på skolen til de elever, der vurderes at have behov for det.

● Specialundervisningen varetages og koordineres af skolens ressourcecenter

● Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning eller specialundervisning, herunder dansk som andetsprog, ikke forøges i forhold til de øvrige elevers.

 

Undervisningsmidler

● Skolebestyrelsen godkender undervisningsmidler jf. Folkeskoleloven § 44 stk. 4.

● Ved undervisningsmidler forstår vi lærebogssystemer til de forskellige fag, software undervisningsprogrammer til skolens pc’er, film, materialer til Skolens Pædagogiske Udviklingscenter m.m.

● Skolens ledelse godkender på skolebestyrelsens vegne anskaffelser af nye undervisningsmidler til skolen.

● Såfremt skolens ledelse finder indholdet kontroversielt/diskriminerende, forelægges det skolebestyrelsen til vurdering og godkendelse i hvert enkelt tilfælde inden en evt. anskaffelse.

● Undervisningsmidlernes pædagogiske aspekter vurderes, inden indkøb, af lærerne i fagudvalgene i samarbejde med Pædagogisk Udviklingscenter.

 

Læseplaner

● Ifølge Folkeskoleloven § 44 stk. 8 skal skolebestyrelsen udarbejde forslag til kommunalbestyrelsen vedrørende læseplaner. Skolebestyrelsen henviser til Undervisningsministeriets vejledende læseplaner og beskrivelser af udviklingen frem mod trin- og slutmål for de enkelte fag.

 

Fordeling af timer

● Hermed menes fordelingen af antallet af undervisningstimer pr. fag, pr. klasse, pr. år, samt fordelingen af tid til andre opgaver.

● Det bør i videst mulige omfang tilstræbes at der i hele skoleforløbet gives mulighed for timer til holddeling.

● Skolen tildeles hvert år et budget, der er afhængigt af skolens elevtal. Denne økonomi omregnes til et timetal til fordeling mellem alle fag og alle klassetrin.

● Endelig fordeles et antal timer blandt lærerne til andre opgaver (individuel tid, tid til skole/hjem samarbejde, tid til teamsamarbejde, diverse akkorder, klasselærerfunktion, tid til efteruddannelse m.m.). Skolebestyrelsen giver skolens ledelse kompetence til at fordele timerne til andre opgaver.

● Udarbejdelsen af fagfordelingsplanen er ledelsens ansvar.

● Ledelsen fremlægger fagfordelingsplanen for skolebestyrelsen inden planen træder i kraft.